الجمعة، 27 يناير، 2012

استمتع بخلفيات جديدة للفيسبوك .. بدون كذب والشرح بالصور

بسم الله الرحمن الرحيم 

فى آخر فترة ظهرت كتير خدع وأمور نصب بخصوص موضوع تغيير خلفية الفيسبوك، وكلها صفحات وهمية لا أساس لها من الصحة 
الآن وبصدفة جميلة اكتشفت طريقة جديدة لتغيير خلفية الفيسبوك بطريقة سلسة ورائعة وتمكنك من تغيير الخلفية لأكثر من شكل وتصميمات كثيرة مبتكرة وتناسب أذواق عدة.

ندخل للموضوع ببساطة شديدة وباسلوب شيق مدعم بالصور والصور على حسابى الشخصى لمزيد من التأكد :

الخميس، 19 يناير، 2012

طريقة عمل تحديث حالة فى الفيسبوك باللاشئ

بسم الله الرحمن الرحيم 

خدعة طريفة فى الفيسبوك .. 
الآن بإمكانك نشر تحديثات خالية لمنشوراتك فى فيسبوك والطريقة سهلة جداً 
فقط انسخ الكود التالى

الاثنين، 16 يناير، 2012

برنامج أحبك ربى كاملاً لمصطفى حسنى

جميع فيديوهات حلقات برنامج أحبك ربى للداعية مصطفى حسنى 
الحلقات كاملة نبدأها بتتر المقدمة الذى ألقاه ماهر زين .. رائع فعلا والله من أروع تترات البرامج الدينية


الأحد، 8 يناير، 2012

لأى حد يمكن أن يكون العطاء بين الناس

بين طيات الكتب الكثير من المعرفة، وبين الشوارع والحارات الأكثر؛ هكذا تعلمت من الحياة، منذ فترة ليست ببعيدة طالعت إحدى الخواطر العابرة التى تأتينى عبر الإيميل أو من  خلال أى تحديثات الأصدقاء عبر المواقع المختلفة، , وكانت القصة بسيطة جداً، ولا تتعدى سطرين، ولكنها وإن كانت من نسج الخيال فإنها لم تأت من كوكب آخر بل من الأرض ومن سكنوها، وبالتالى هى فكرة فى العقول ولو اندثرت ولكنها كالنار تحت الرماد لم تمت بل تحتاج من ينفخ فيها ليشعلها من جديد، سأذكرها فى موجز قصير :

الجمعة، 6 يناير، 2012

ليه يا ربى مخلقتنيش سلفى ولا اخوانجى

الله يجازيك يبويا، مكنش المفروض تعمل فيا كده، جايبنى وسايبنى محتار، لا عارف أخش الجنة، ولا طايق أعيش فى النار. الله يمسيه بالخير لا عرفنى بالإخوان ولا قدمنى للسلف كمان.. هو السبب فى حيرتى دى، ما هو مش معقول حد يسيب ابنه كده، هو اللى يختار بنفسه كل حاجة، زى ما اختار لى انى اتعلم، وادخل فى اختيار كليتى، كان أولى انه يختار لى كفة اروح ليها، يا مع النور يا مع العدالة، طبعا ما هو مفيش غيرهم صالح!

الخميس، 5 يناير، 2012

شئ من خواطرى السابقة

شئ من الماضى البعيد، صوت خرج من فمى، لا أذكر لمن قلته، ولما قلته، أظن أنه كان لنفسى أو لأمل بعيد يلوح فى الأفق حينها، أو ربما أحلام، أو أضغاث أحلام ....

الأربعاء، 4 يناير، 2012

قبل ما أنتخب بساعة جم فى بالى ولاد الأيه

قبل أن أنزل بساعة واحدة افتكرت الشهداء اللى ماتوا من ليلة 30/يسمبر الماضى حتى أحداث مجلس الوزراء والمجمع العلمى
نفسى أوصلهم صوتى ويسمعونى وأقول أنا عمرى ما كنت هنزل لولاكم والله، وعشان خاطر عيونكم هنزل، عشان تطمئنوا أكتر 
رغم إنى عارف ومتأكد إنكم بوطن أجمل، وعالم أنقى وأرقى، وبصحبة ناس أشرف وأجدع ألف مرة من اللى هنا، إلا إنى ما زلت بدعى لكم ربنا يعوضكم خير فى شبابكم وعمركم اللى اتسرق منكم بدون وجه حق، رحمة الله عليكم، ربنا يتغمدكم بواسع فضله أنتم واللاحقون منا بكم .

الثلاثاء، 3 يناير، 2012

بمناسبة الزيارة رقم 1998 .. كانت سنة مش طبيعية عليَّا

الساعة 7 صباحاً يوم الإثنين، كان يوم شم النسيم فى مصر فى العام 98، وكنت لسه صغير أوى، تقريباً 12 سنة، معرفش حاجة، لازى ما الشيوخ الأيام دى بتقول حرام الخروج فى اليوم ده، ولا كان فى حد بياخد فى باله، الناس كلها كانت بتهتم بس بحاجة واحدة، ازاى تفرح، قبلها بليلة، الناس ماشية فى شوارع بلدنا فرحانة كأنه عيد فعلاً؛ بس الفرق هيحتفلوا بالبيض، عيد البيض عند المصريين.

الأحد، 1 يناير، 2012

هو فى ثورة تانى ولا أيه اللى هيحصل بالظبط

السؤال ده فى بالى من شهور طويلة، تقريباً من بعد ما تنحى المخلوع وحوكم، وضع خط تحت حُوكم، لأنه قبل أن يحاكم لم تكن الثورة نجحت بالفعل، وده طبعاً بالقياس العادى على الثورات الأخرى؛ مكنش فى حل تانى لكى أقتنع بـ 25 يناير بأنها ثورة، إلا بإبادة النظام السابق كله، مش أخد حتة وأسيب حتة ولكن ومن باب ما لايدرك كله لا يترك كله، قلت خير وبركة حبس أحسن من فيلا شرم .. ولا أيه ؟!. فضل السؤال معايا طول الوقت، امتى الثورة الجاية، وياترى بعد كام سنة، وهل هعيش لحد ما أشوفها، ولا لأ، ممكن تقوم فى مصر ثورة مكتملة الأركان وتنجح فعلاً ولا ده مستحيل على مر العصور والتاريخ خير شاهد.......

يا بداياتك يـا 2012 .. أهلا بكـِ وسهلاً

الساعة العاشرة صباح يوم 13/12/2011، آخر يوم من أيام الكئيبة 2011، طبعاً يوم غير عادى، حاسس بنبرة تفائل فى صوتى أنا مش عارف سببها، حاسس إن فى شئ حلو هيحصل، سواء إرادياً أو لا إراديا ده اللى كان حاصل، وأتذكر آخر أغنية سمعتها حتى وضعتها على صفحتى بالفيسبوك، وقلت أشارك الناس معايا إحساسى بالتفاؤل، وأهو كله بثوابه، وفعلاً اليوم كنت حاسس إنه نهاية شئ ما أنا مش عارفه، فقط إحساس جوايا هو اللى بيقول كده......

أروع خلفيات الجهاز والصور بتقنية الــ HD هدية العام الجديد 2012

للإطلاع على نوعية وأمثلة من الصور تابع الآتى